-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



tirsdag 13. desember 2011

Oppskrift på nisselue i en fei!

Et 100 g nøste med rødt garn funnet på Fretex har blitt til en ny nisselue til lillesøster.

Kanskje 'i en fei' var å ta litt hardt i, men jeg brukte en ettermiddag og en kveld på å strikke denne luen, på pinner nr 6.


Trenger du en nisselue i en fei du også, så gjorde jeg det sånn:

Legg opp 60 masker på strømpepinner nr 6, og strikk en kant med 1 rett og en vrang til kanten blir så bred som du vil ha den (ca 1,5 cm). Fortsett deretter å strikke rundt i rettstrikk ca 12 omganger. Deretter begynner du å felle, 1 maske på hver pinne (= 4 masker) hver 6. omgang helt til det ikke er flere masker igjen. Så klipper du tråden og drar den gjennom de siste maskene. Lag en dusk som du fester i enden.

Luen kan selvfølgelig lages mye lengre ved å strikke flere omganger mellom fellingenene, men det må være like mange omganger mellom hver felling. Luen kan også strikkes i større eller mindre str ved å legge opp mindre eller flere masker, så lenge tallet går opp i fire.

Lykke til, og ha en fin tirsdag!

4 kommentarer:

Signe sa...

Så fiiin!

Og ja, kulene er virkelig fra Nille! Trodde knapt mine egne øyne da jeg så dem her om dagen :)
Skikkelig fine gammeldagse glasskuler med rustent metall og i rosa, sølv, turkis og mint. Og 6 stk. i en pakke til 35,- kroner kaller jeg et kupp ;)

Klem og fin tirsdag til deg,
Signe

Skjerstad sa...

:) Nisselua og nissefrøkna var fine begge to :) Mye morsommere med en ordentlig hjemmestrikka lue enn en som er kjøpt på butikken.

Og du -så fine kremmerhus du hadde laget også :)

Klem fra Janne

gult hus i svingen sa...

Søt jente(som forøvrig er lik mammaen sin) i fin lue:) Ja, Fretex har ALT altså;)
Også så fin bursdag du har laga til:) Kremmerhusgotteriposene er flotte.)

Fin kveld til deg fra Trine:) Klem

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

Skjønneste jenta med skjønneste nisselua. En slik en har jeg alltid ønsket meg.. syntes de er så mye finere enn de i filt med hvit kant og liten dusk..Godt jobba!

Related Posts with Thumbnails